banner

20 April 2011

Sudah lama saya tidak menulis dalam Bahasa Melayu

Sudah lama rasanya saya tidak menulis dalam Bahasa Melayu. Memandangkan saya rasa sangat tertekan dengan kerja-kerja geologi saya, saya ingin membuang stres saya dengan membuat penulisan dalam Bahasa Melayu. Bukanlah penguasaan Bahasa Inggeris saya bagus sangat, tetapi disebabkan proses akademik saya menggunakan Bahasa Inggeris pada kebanyakan masa semenjak saya berada di Tingkatan 1 lagi. Cuba bayangkan dulu rasa kekok hendak menulis dalam Bahasa Inggeris, sekarang rasa kekok menulis bahasa baku. 

Kelakor nggoh tulis gitu. Stres dan kerja yang bertimbun ditambah pula dengan weekly test pada hari esok menyebabkan saya rasa hendak menulis. Kadang-kadang saya melukis untuk menghilangkan tekanan. Kalau tengok tulisan saya, mungkin ramai orang akan cakap 'skema'. Biarlah nak kata apa pun, tapi saya kurang mahir menulis perkataan singkatan. 

Beginilah keadaan saya sekarang. Saya tersenyum gembira
membuat tugasan-tugasan yang saya dapat. 

Adakah anda ingin mengetahui pasal geosekuestrasi karbon dioksida? Saya sedang menjalankan kajian dalam topik tersebut. Memandangkan saya rasa anda semua tidak mempunyai pengetahuan dalam ilmu kaji bumi, biar saya terangkan kepada anda. Geosekuestrasi karbon dioksida itu bermaksud menangkap karbon di udara dan disimpan dalam besen (rock basin) bawah tanah. Topik itulah yang menyebabkan saya pening kepala ni. Esok, pensyarah saya ingin melihat laporan saya. Saya sudah ada siapkanlah sedikit. 

Kelakar kan penulisan saya kali ini, rasa sangat skema patriotik. 

The bottom line is, I am stressed and in need of something stronger than coffee. I drank more than 5 cups today, so I turned into something stronger, my blog. That have kept me alive for a while. Bye. I felt so funny writing in bahasa baku.

Sudah lama saya tidak menulis dalam Bahasa Melayu.-The Chukai Insider

No comments:

Post a Comment

Anonymous comments will be deleted except comments from 'anonymous' people I know. Please refrain from comments of a racist, sexist, vulgar or derogatory nature and note that comments can be edited, rewritten for clarity or to avoid questionable issues. The Chukai Insider also reserve the right to delete off-topic comments.